بروز رفتار ها در ابتدای رابطه و یا ازدواج بی ارادی است و به صورت خودکار روی میدهد، چند لحظه به رابطهی خود در روزهای اول توجه کنید.انتخاب و درست کردن یک کارت دعوت بی‌نظیر و بی‌نقص؛ درست کردن شیرینی مورد علاقه‌اش که همیشه از آن حرف می‌زد؛ ماساژ دادن او. چه عاملی باعث می شود که با گذر زمان از میزان عشق و علاقه شما کاسته شده و رابطه ی شما دچار تغییر شود.برخی از مهمترین باورهای و رفتار ها که موجب تخریب رابطه ی شما می شود به این شرح است:

1. باور «کم اهمیت»دادن :

همه‌ی افراد دوست دارند که همسران‌شان، نه‌تنها در ابتدا و شروع رابطه، بلکه تا پایان عمر، برای آنها ارزش قائل شوند. چه چیزی می‌تواند مهم‌تر از این باشد که همسرتان احساس کند باارزش و دوست داشتی است؟

2.  از آنجا که چشمه‌ ی رفتارهای عاشقانه در ابتدا جوشان است، بنابراین در آینده هم به همین منوال خواهد بود

بیشتر زوج‌ها به این حرف اعتقاد دارند. آنها می‌گویند، «اگر برای اینکه عشقم را ثابت کنم، باید این همه تلاش کنم، پس حتما مشکلی در این رابطه هست.» یا « آیا عشق به خودی‌خود مشخص نیست؟» بسیاری از مردم فکر می‌کنند، این گونه برنامه‌ریزی‌ها و رفتارهای عاشقانه از دل مسائل مختلف به‌وجود می‌آید و لازم نیست خودشان برنامه‌ریزی خاصی در این مورد داشته باشند. اما باید گفت گاهی اوقات برنامه‌ریزی خاص در این زمینه موجب افزایش رفتارهای عاشقانه می‌شود. در واقع برنامه‌ریزی برای انجام دادن رفتارهای عاشقانه، شرایط بهتری در حفظ علاقه به‌وجود می‌آورد.

3. عدم تلاش برای عشق

بسیاری تصور می کنند برای عشق نیازی به تلاش کردن نیست در صورتی که برای رسیدن به عشق نیازمند تصحیح دائم مهارت‌های اصلی حفظ رابطه می باشد.