میزان جذب اشعه ماوراء بنفش: باید مد نظر داشته باشید که عینک آفتابی 100% اشعه ماوراء بنفش را بلوک کند. به گفته دیگر، عینک آفتابی باید قادر باشد که امواج نوری با طول موج تا 400 نانومتر را جذب یا بلوکه کند. نه قیمت عینک و نه مارک آن تأثیری در این مسئله ندارند. چه عدسیهای پلاستیکی و چه عدسی های شیشه ای تا حدی اشعه ماورا بنفش را جذب می­کنند، ولی جذب UV توسط این عدسی­ها را میتوان با اضافه نمودن موادی شیمیایی به ماده اصلی لنز و یا پوشاندن لنز با ماده­ای مخصوص ارتقا داد.
 عینک های فتوکرومیک بطور اتوماتیک در نور درخشان تیره شده و در نور کم روشن­تر می­شود. در اکثر موارد تیره شدن عینک ظرف نیم دقیقه صورت می­گیرد و حال آنکه روشن­تر شدن آن حدود ?دقیقه طول می­کشد. از نظر رنگ نیز بصورت یکنواخت و یا سایه روشن عرضه می­شوند. گرچه عینکهای فتوکرومیک ممکن است از نظر جذب UV عینکهای آفتابی خوبی باشند، ولی ممکن است برای انطباق آنها با شرایط مختلف نوری مدت زمانی بطور ناخواسته صرف شود.
طرح و شکل عینک: مطمئنا مقداری نوراز اطراف هر عینک آفتابی به چشم می رسد. هرچه عینک آفتابی کوچکتر باشد، نور بیشتری از اطراف آن به چشم می رسد. بنابراین اگر شیشه عینک بزرگتر باشد و یا اطراف آن محافظ باشد، مانند کلاهی که لبه دار است، محافظت بهتری دارد.
عینکهای با حفاظ جانبی ( Wrapround) طوری طراحی شده­اندکه مانع ورود نورهای درخشان از کناره­های قاب و رسیدن آنها به چشم می­شوند. مطالعات نشان داده­اند که آنقدر شعاع UV از اطراف قاب عینکهای معمولی وارد چشم می­شوند که می­توانند اثر سودبخش عدسیهای حفاظت کننده را کاهش دهد. از این نظر این نوع عینکهای آفتابی که قاب بزرگی دارند و چشم را از تمامی زاویه­ها حفاظت می­کنند مفیدند.
پلاریزاسیون: عدسی های پلاریزه در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت بیشتری انجام نمی دهند، بلکه این عدسی ها خیرگی و اذیت ناشی از نور را کاهش می دهند. اساسا، آنچه که اتفاق می افتد این است که در حالت معمول نور در جهات مختلف به چشم می رسد؛ در حالیکه عینک های پلاریزه یکی از این جهات را بلوکه می کنند ؛ بطوریکه نور منعکس شده از سطوح افقی نظیرسطح امواج دریا یا سطح برف بهنگام اسکی و یا سطح جاده بهنگام رانندگی خیرگی و اذیت کمتری خواهد داشت.
رنگ شیشه عینک: رنگ شیشه عینک سلیقه ای است. در واقع هیچ رنگی برسایرین مزیت ندارد. ممکن است شما به این نتیجه برسید که در شرایط خاصی مثلا اسکی روی آب با یک رنگ خاص راحت تر هستید. اما در ارتباط با محافظت از چشم ، مادامی که شیشه عدسی عینک 100% اشعه ماوراء بنفش را بلوک کند، رنگ فاکتور مهمی نیست. 

از آنجاییکه کودکان بخصوص درماه های تابستان، زمان بیشتری را در بیرون از منزل می گذرانند، زدن عینک آفتابی و مقاوم بودن شیشه عینک در مقابل شکستن اهمیت بسزائی دارد. 
 

مارک و برچسب عینک: آن چه که در نگاه به برچسب عینک باید مد نظر باشد ، درصد بلوک اشعه ماوراء بنفش توسط شیشه عدسی آن است. ممکن است برچسب بر مبنای جذب اشعه ماوراء بنفش A یا  B باشد؛ اما ان چه که مهم است جذب کلی اشعه ماوراء بنفش است. نوع سومی از اشعه ماوراء بنفش نیزبنام اشعه ماوراء بنفش C وجود دارد که در واقع در لایه های فوقانی اتمسفر جذب می شود.